Hoe verandert jouw beroep door de Vision Pro?
Denk er maar eens over na wat het kan betekenen als een architect, automonteur, een creative designer of een machinebouwer het voorwerp echt kan beleven voordat het er is of zelfs bestaat. Wat is er nog meer mogelijk als je de realiteit al in handen hebt? Zo meteen roep je gewoon wat je wilt hebben en je krijgt het. Van een reclamecampagne op tv, tot een flyer en van standbouw tot een complete inrichting van je bedrijf. AI en VR komen heftig samen. Geen kindertekeningen, maar volwassen designs.
Ik moet denken aan de korte film van RIVIAN, concurrent van Tesla die in een digitale video laten zien hoe water beweegt rondom de banden, hoe het rubber reageert en wat de bandenspanning voor invloed heeft. Nu zie je het op een 2D scherm, maar straks sta jij met de Vision Pro zelf in die wereld. Of wat dacht je van voorbeelden als de winnaar van Wimbledon die opeens naast je in de ruimte staat voor het interview, of je staat zelf op het podium van The Weekend. En meerijden met Max Verstappen zorgt ervoor dat je ziet wat er nu echt in een Formule 1 auto gebeurt. De mogelijkheden zijn oneindig, net als in het echte leven.
Wat dat betreft is de werkelijkheid zelfs mooier dan elke verzonnen wereld. Daarin verschilt de visie van Apple ten opzichte van andere grote spelers. Zij hebben wat anders voor ogen. META (Facebook) creëert een nieuwe wereld met hun Metaverse, Facebook is meer de avatar in een virtuele wereld. Apple maakt de werkelijkheid digitaal. Sterker nog, bij META check je uit, bij Apple blijf je aanwezig. En dat is een mega verschil.