Jouw MKB bedrijf groeit: 7 redenen om je ICT beheer uit te besteden

ICT beheer uitbesteden
21 mrt

Moet ik mijn ICT beheer uitbesteden?

De zaken gaan goed; nieuwe klanten stromen binnen, je omzet gaat dit jaar verdubbelen en het aantal medewerkers die je in dienst hebt stijgt net zo hard mee. Je ICT omgeving wordt beheerd door een van je medewerkers met een sterke ICT achtergrond of misschien zelfs door een neefje of nichtje die is afgestudeerd in een ICT richting?

Dan realiseer je je; De groei van je (MKB) bedrijf zorgt niet alleen voor meer omzet, maar ook voor meer ICT zorgen! Een goede ict omgeving is duur, laat staan een slechte!

Na het lezen van dit artikel weet je het zeker, tijd om je ICT beheer uit te besteden!

#1 De continuïteit van jouw (MKB) bedrijf is topprioriteit!

Herinner je je dat neefje uit de eerste alinea nog? Of die freelancer? Ben je het met me eens dat een goed werkende computer, een goed werkende internetverbinding en goed werkende software essentieel zijn voor jouw bedrijfsvoering?!

Als je je ICT in eigen beheer hebt, leg je in feite het lot van jouw bedrijf in de handen van 1, misschien 2 personen. Stel dat er zich een storing voordoet en je kunt je ICT beheerder niet goed bereiken? Misschien is jouw ICT’er net ziek, of bezig met een klus die meer prioriteit heeft voor hem/haar?!

Laten we er voor het gemak vanuit gaan dat je deze wel meteen kunt bereiken. In dat geval moet deze persoon in zijn eentje op onderzoek uit én de situatie oplossen. Als hij/zij er een hele dag over doet, heb je een dag niet kunnen werken. Daarnaast kun je je nog afvragen of jouw probleem wel zijn/haar topprioriteit is op dat moment?

Door je ICT beheer uit te besteden aan een professionele partij verzeker je jezelf ervan dat je bij problemen altijd zeker weet dat er met hoge prioriteit aan jouw probleem wordt gewerkt door een team ervaren specialisten. 

#2 Om succesvol door te groeien focus jij je op je kerntaken

Doe je zelf de boekhouding van jouw bedrijf? Maak je zelf je kantoor meerdere malen per week schoon?

Nee hè? Deze taken heb je uitbesteed aan een administratiekantoor en aan een schoonmaakbedrijf. De reden hiervoor is dat deze partijen hierin gespecialiseerd zijn. Niet alleen doen ze het werk waarschijnlijk sneller, beter en grondiger dan je dat zelf kan, maar het belangrijkste is dat jij je kunt focussen op je kerntaken. Als je succesvol door wilt groeien is het zaak zoveel mogelijk tijd en energie in je eigen producten en dienstverlening te steken en je niet bezig te houden met taken die niet tot je focus behoren. 

Als je er goed over nadenkt heb je al een aantal dingen uitbesteed. Je ICT beheer ook uitbesteden is om die reden dan ook niet meer dan logisch.

Wie zijn wij | Vincent van Deth | Cloudcarrier
"Schoenmaker blijf bij je leest"

Vincent van Deth Cloudcarrier

#3 ICT beheer uitbesteden bespaart kosten

De derde reden om je ICT beheer uit te besteden komt voort uit een simpele kosten-baten afweging.

Een ICT beheerder in dienst nemen kost je al snel 50.000 euro per jaar en de vraag is of deze persoon wel genoeg werk heeft om 32-40 uur per week vol te maken. In het geval van een freelancer zijn de kosten die je maakt relatief nog hoger, dan betaal je al gauw tussen de 75 en – 100 euro per uur. 

Als je je ICT beheer uitbesteedt bespaar je niet alleen kosten. Je krijgt meteen een heel team mensen tot je beschikking in plaats van maar 1 persoon. 

#4 De wereld ontwikkelt zich snel, de wereld van ICT beheer nog veel sneller!

We leven in een tijdperk waarin ontwikkelingen steeds sneller na elkaar plaatsvinden. Kijk maar eens binnen je eigen vakgebied. Steeds meer auto’s rijden op stroom, bestellingen die je doet heb je binnen een dag in huis in plaats van een paar dagen, nieuwe trainingsmethoden zorgen ervoor dat wereldrecord na wereldrecord wordt gebroken op de atletiek baan.

In de wereld van de ICT volgen ontwikkelingen zich nog sneller na elkaar op. Twintig jaar geleden had je nog een Nokia die alleen maar kon bellen en sms-en. Tegenwoordig kan een smartphone veel meer, heeft meer opslagruimte en is sneller dan desktops van het begin van deze eeuw.

Terug naar de persoon die het ICT beheer doet en de definitie van wat ICT beheer is. Met het tempo waarin de wereld zich ontwikkelt op het gebied van computers en telecom is het ondenkbaar dat één persoon al deze ontwikkelingen kan bijhouden. 

Helemaal als je bedenkt dat deze persoon dan zowel ontwikkelingen op het gebied van werkplekbeheer, netwerkbeheer én systeembeheer bij moet houden. Bij grote bedrijven die hun eigen systeembeheer doen worden deze functies niet voor niets door verschillende personen ingevuld.

Om die reden is het verstandig je ICT beheer onder te brengen bij een partij die hierin gespecialiseerd is. Deze ICT professionals volgen doorlopend trainingen om hun certificering te behouden. 

De helpdesks van deze specialistische bedrijven bestaan vaak uit meerdere medewerkers waardoor er meer kennis is. Met meer mensen is er meer kennis aanwezig en is kennis beter overdraagbaar. Geen overbodig luxe in een wereld waarin ontwikkelingen zich in rap tempo opvolgen. 

#5 Je vermindert het aantal leveranciers waar je contact mee hebt 

Voor je huidige manier van ICT beheer werk je samen met diverse leveranciers. Je hebt een internet aansluiting van XS4ALL, je telefonie van KPN, je Wi-Fi van de Mediamarkt, je koopt je computers in de Apple Store en je neefje of freelancer gebruik je als helpdesk.

Naast het feit dat je met al deze leveranciers contact (en contracten) moet onderhouden kleven hier nog andere grotere nadelen aan. Stel je hebt geen internet verbinding, wie bel je dan? Bel je dan XS4ALL omdat je geen internet hebt? Ligt het aan de computer zelf of is het je Wi-Fi die niet goed werkt? 

Alleen al bepalen wat precies de oorzaak is van een probleem kan een tijdrovende klus zijn. Als je eenmaal contact hebt opgenomen moet je vervolgens met elke leverancier contact blijven houden voor de voortgang van je probleem. 

Als je je IT beheer hebt uitbesteed aan 1 centrale partij verminder je het aantal leveranciers en heb je altijd 1 centraal aanspreekpunt. Wel zo makkelijk. 

#6 ICT Problemen worden tijdig gesignaleerd en opgelost

In de praktijk is het vaak zo dat je een ICT probleem signaleert en meldt aan de verantwoordelijke partij. Deze partij lost het probleem vervolgens op. Op deze manier loop je altijd achter de feiten aan. 

Specialisten op het gebied van ICT beheer hebben de juiste tooling en ervaring om problemen vroegtijdig te signaleren én op te lossen. Daarnaast bedienen zij vaak een grote groep klanten waardoor structurele problemen vroegtijdig kunnen worden gesignaleerd en worden gebruikt om bij andere klanten op voorhand problemen te voorkomen. Met deze proactieve houding ben je ervan verzekerd dat je altijd zorgeloos je werk kunt doen. 

#7 Een ICT beheerder denkt met je mee

De zevende reden om jouw ICT beheer uit te besteden sluit mooi aan bij het idee dat jij je bedrijf verder wil laten groeien.

Naast ondersteuning en beheer van jouw ICT gaat een goede ICT dienstverlener nog een stap verder. Terwijl jouw bedrijf groeit, groeit ook het aantal uitdagingen die je tegenkomt op het gebied van IT. 

Door jouw toekomstplannen met jouw ICT provider te bespreken kan deze dienstverlener met je meedenken en vooruit kijken naar jouw toekomstige ICT behoeften. Hierdoor voorkom je dat je door gebrek aan tijd of kennis voor een sub-optimale oplossing kiest maar is jouw ICT oplossing ook toekomstbestendig.

Daarnaast denkt een goede ICT beheerder (zie ook #6) ook met je mee. Doordat deze persoon jouw business goed kent, kan hij/zij pro-actief aanbevelingen doen zodat jouw ICT infrastructuur altijd voldoet aan de vereisten die jouw business daaraan stelt. 

Veel voorkomende vragen van één klant kunnen bijvoorbeeld worden doorvertaald naar andere klanten waardoor problemen op voorhand kunnen worden voorkomen.

Vragen?

Uiteraard zijn er nog veel meer redenen om jouw ICT beheer uit te besteden aan een betrouwbare partner. Wil je weten welke dat zijn, of heb je naar aanleiding van dit artikel andere vragen? 

Aarzel dan niet middels het contactformulier contact op te nemen.